معرفی کشور ایتالیا

  • اطلاعات جامع
  • سیستم آموزشی
  • معرفی دانشگاه ها
  • انواع ویزا
  • سوالات متداول
  • گالری تصاویر

اطلاعات جامع

اطلاعات جامع
آب و هوا
استان ها و شهرها
اطلاعات کلی ایتالیا
اقتصاد
جاذبه های گردشگری
فرهنگ و زبان

سیستم آموزشی ایتالیا

سیستم آموزشی ایتالیا
ایتالیا
انواع ویزاها

ویزای شنگن

به طور کلی ویزاهای کشورهای عضو شنگن که ایتالیا جز آن ها می باشد بر اساس مدت زمان ویزا و دلیل ورود به کشور مورد مهاجرت به 4 دسته تقسیم می شوند. ویزاهای نوع A, B, C و D انواع این ویزاها می باشند.

·        ویزای نوع  A

ویزای نوع A موسوم به ویزای ترانزیتی است که افرادی که قصد سفر از یک کشور غیر شنگن به کشور دیگری را دارند و مجبور به تغیر پرواز خود در فرودگاه های کشور فرانسه می باشند، صادر میگردد و دارنده این ویزا حق ندارد در خارج از فضای فرودگاه فرانسه تردد نماید.

·        ویزای نوع B

این ویزا نیز یک ویزای کوتاه مدتی است که دارنده آن میتواند به مدت ۵ روز با گذر از کشورهای عضو شنگن به صورت زمینی یا هوایی به مقصد خود تردد نماید.

·        ویزای نوع  C

ویزای نوعویزای کوتاه مدتی ( 90روز یا کمتر) است که به دارنده ویزا اجازه می دهد به مدت کوتاهی در کشور فرانسه و سایر کشورهای عضو شنگن اقامت داشته باشد. ویزای توریستی، ویزای ویزیتوری که برای دیدار با  خانواده صادر می گردد، ویزاهای تجاری، ویزاهای کوتاه مدت آموزشی، ویزای ورزشکاران برای مسابقات و در رده ویزای نوع C قرار میگیرند که این ویزا به صورت single برای یک بار ورود و خروج یا به صورت multiple  برای چندین بار ورود و خروج به کشورهای عضو شنگن صادر میگردد.

·           ویزای نوع  D

یکی دیگر از گونه های ویزا، ویزای نوعمی باشد که برای افرادی که قصد اقامت بلندمدت (بیشتر از 90 روز) در کشور فرانسه یا سایر کشورهای عضو شنگن را دارند، صادر میگردد که این ویزای شامل ویزاهای تحصیلی، ویزای کار، و ویزا برای هنرمندان و ورزشکارانی که قصد ترویج ورزش یا فرهنگی در کشورهای عضو شنگن را دارند و صادر میگردد. عموماً این ویزا ها به صورت multiple میباشند.

 

ویزای تحصیلی

مختص افرادی است که با هدف تحصیل یا انجام امور تحقیقاتی قصد سفر به ایتالیا را دارند.

ویزای تحصیلی یا دانشجویی برای اشخاصی صادر می شود که قصد تحصیل در ایتالیا و در یک موسسه معتبر ایتالیایی را داشته باشند. توجه داشته باشید در صورت داشتن پذیرش از موسسه مورد نظر، می توان برای اخذ ویزا اقدام نمود. به طور معمول از درخواست تا دریافت ویزا بین یک تا دو ماه زمان می برد. به طور کلی افرادی که شامل این ویزا می شوند در زیر ذکر شده است.

·        افراد زیر 18 سال که قصد تحصیل در مدارس ایتالیا را دارند.

·        افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را دارند.

·        افرادی که قصد انجام تحقیقات در یک مرکز تحقیقاتی، دانشگاه و یا موسسه ای آموزشی دارند.

·         افراد بین 6 الی 19 سال امکان تحصیل در مدارس ایتالیا را خواهند داشت.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی:

·        ریز نمرات تحصیلی متقاضی

·        نامه تاییدیه و پذیرش متقاضی در یکی از موسسات آموزشی و یا دانشگاه های کشور ایتالیا

·        اصل گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار

·        مدارک تحصیلی

·        عکس 3*4 با زمینه سفید،کاملا از روبرو و بدون روتوش

·        اصل کارت ملی و شناسنامه

·        گواهی عدم سوء پیشینه

·        مدراک تایید سلامت متقاضی

·        پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزای مربوطه

 

ویزای کاری

افرادی که قصد کار در کشور ایتالیا را دارند می توانند برای این نوع ویزا اقدام نمایند. یکی از شرایط اخذ این نوع ویزا داشتن نامه ی کاری یا job offer از یک کارفرمای ایتالیایی است. امکان دریافت نامه ی پیشنهاد کاری امری تقریبا دشوار است چرا که کارفرما در صورتی امکان ارائه نامه ی کاری به یک فرد بین المللی را دارد که به مدت 3 ماه در کشور ایتالیا و به مدت 3 ماه در کل اتحادیه اروپا شغل مورد نظر را آگهی کند. در صورتی که هیچ فرد مناسب و ماهری در موقعیت شغلی مورد نظر یافت نشد، کارفرما این امکان را دارد که فرد بین المللی را استخدام نماید. راه دریافت این نامه ی کاری اقدام از طریق آژانس های کاریابی و یا ارسال رزومه برای شرکت های مختلف می باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزا کاری:

·              پاسپورت شخص متقاضی با حداقل اعتبار 6 ماه

·              عکس رنگی 3*4 با زمینه سفید،کاملا از روبرو و بدون روتوش

·              دعوتنامه کتبی ارسالی کارفرما و موسسه مد نظر که قصد کار در آنجا را دارید

·              گواهی عدم سوء پیشینه

·              فرم درخواست ویزا و اطلاعات شخصی که می بایست به طور دقیق،صحیح و خوانا نوشته شود

·              شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی

·              پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزا

ویزای سرمایه گذاری

این نوع ویزا، با اهداف سرمایه گذاری در کشور ایتالیا صادر می‌شود. با خرید ملک و یا سرمایه گذاری در ایتالیا می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. اگر شخصی خواهان سرمایه گذاری در ایتالیا باشد، باید مبلغ عمده این سرمایه گذاری متعلق به خود شخص باشد.

 

ویزای درمانی

ویزای درمانی ایتالیا مخصوص افراد کشورهای جهان سوم است که قصد درمان در ایتالیا را دارند. این ویزا به فرد اجازه ورود کوتاه مدت و یا طولانی مدت را برای درمان می دهد. مدارک مورد نیاز برای اقدام برای این نوع ویزا در زیر ذکر شده است.

 

·        نامه ای که نشان دهد خدمات درمانی مورد نیاز برای درمان فرد درکشور مبدا وجود ندارد.

·        نامه ی مربوط به بیمارستان در مورد بیماری و لزوم درمان در ایتالیا در بیمارستان یا مرکز درمانی مورد نظر

·        نامه ی مربوط به بیمارستان یا مرکز درمانی در ایتالیا که مدت زمان درمان، زمان ورود و خروج شخص متقاضی در آن بیان شده باشد.

·        نامه ای که نشان دهد فرد 30 درصد هزینه های درمان در ایتالیا را پرداخت کرده است، یا نامه ای که نشان دهد هزینه های فرد توسط یک سازمان و یا موسسه پرداخت خواهد شد.

·        نامه ی تمکن مالی برای پرداخت هزینه های درمان و هزینه های زندگی فرد و همراهش در مدت زمان ویزا

·        بیمه ی درمانی برای فرد همراه بیمار

·        ارائه ی بلیط برگشت برای فرد بیمار و همراهش

 

انواع ویزاهای بلند مدت

ویزای بلند مدت ایتالیا که ویزایی بالای 90 روز می باشد، شامل موارد زیر می باشد.

·              ویزای داوطلبی: این ویزا شامل افراد بین 20 تا 30 سال می شود. این افراد قصد انجام فعالیتی داوطلبانه به عنوان مثال در یک سازمان NGO را دارند.

·              ویزای تمکن مالی: این ویزا شامل افرادی می شود که امکان نشان دادن تمکن مالی خوب و نشان دادن درآمد ماهیانه کافی برای پرداخت خرج و مخارج زندگی خود در ایتالیا بدون کار کردن را دارند.

·              ویزای پناهندگی: شامل افرادی می شود که طبق کنوانسیون ژنو پناهنده محسوب شوند.

·              ویزای مذهبی: این ویزا شامل افرادی می شود که قصد شرکت در مراسم مذهبی و یا انجام فعالیتی مذهبی را دارند.

انواع ویزاهای کوتاه مدت

·              ویزای توریستی: این ویزا شامل افرادی می شود که قصد سفر در ایتالیا و یا حوزه ی شنگن را دارند.

·              ویزای تجاری: این ویزا شامل افرادی می شود که قصد سفر به ایتالیا برای دلایل تجاری، عقد قرارداد و بررسی شرایط تجاری منطقه را دارند.

·              ویزای ورزشی: این ویزا شامل مربیان ورزشی و بازیکنان ورزشی که قصد شرکت در مسابقات و رقابت های ورزشی را دارند، می شود.

·              ویزای حمل و نقل فرودگاهی: افرادی که برای این نوع ویزا اقدام می نمایند تنها امکان ترانزیت از طریق شنگن را دارند. به عبارتی این افراد امکان ورود به حوزه شنگن را ندارند.

·              ویزای ملاقات: این ویزا شامل افرادی می شود که توسط یک سازمان خصوصی یا دولتی به عنوان یک مهمان در رویدادهای فرهنگی و علمی دعوت می شوند.

·              ویزای مذهبی: این ویزا شامل افرادی می شود که قصد شرکت در مراسم مذهبی و یا انجام فعالیتی مذهبی را دارند.

سوالات متداول

برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا کمترین میزان تمکن مالی برای سفارت حدود 6079  یورو است که معادل هزینه 1 سال زندگی در این کشور است. 

آموزش در دانشگاه های ایتالیا هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی انجام می شود. رشته های انگلیسی در ایتالیا در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شوند.

رشته های انگلیسی :

اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در مراحل اولیه نیازمند مدرک زبان نیست ولی در نهایت هم دانشگاه و هم سفارت ارائه مدرکی در حد آیلتس 6 را الزامی می دانند.

رشته های ایتالیایی :

برای تحصیل در رشته های ایتالیایی اکثر دانشگاه ها ارائه مدرک قبولی آزمون چلی را الزامی می دانند. 

ورود به رشته های مقطع کارشناسی در ایتالیا دارای آزمون ورودی آنلاین تولک است. برای اخذ پذیرش رشته های کارشناسی ارشد آزمون رسمی جامعی وجود ندارد و هر دانشگاه مطابق با قوانینش یک آزمون دانشگاهی یا مصاحبه برگزار می کند. 

ورود به رشته های پزشکی و دندون پزشکی در ایتالیا مستلزم شرکت در آزمون آی مت است. اخذ پذیرش رشته داروسازی هم که یکی دیگر از رشته های پرطرفدار علوم پزشکی است، نیازمند شرکت در آزمون تولک F انگلیسی است. پزشکی در 13 دانشگاه ایتالیا، دندان پزشکی در 2 دانشگاه و داروسازی نیز در 2 دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود که فرصت مناسبی برای متقاضیان بین المللی است.

بورسیه تحصیلی استانی مبلغ 6080 یورو کمک هزینه سالانه زندگی است که در کنار آن شهریه دانشگاه ها نیز برای دانشجویان رایگان می شود. 

دانشجویان در کشور ایتالیا مجوز اشتغال به کار پاره وقت ( 20 ساعت در هفته ) را دارند. حقوق پرداختی مشاغل دانشجویی در ایتالیا حدود 8 یورو/ ساعت است. 

گالری تصاویر
whatsapp