معرفی کشور فرانسه

  • اطلاعات جامع
  • سیستم آموزشی
  • معرفی دانشگاه ها
  • انواع ویزا
  • سوالات متداول
  • گالری تصاویر

اطلاعات جامع

اطلاعات جامع
آب و هوا
استان ها و شهرها
اطلاعات کلی فرانسه
اقتصاد
جاذبه های گردشگری
فرهنگ و زبان

سیستم آموزشی فرانسه

سیستم آموزشی فرانسه
فرانسه
انواع ویزاها

1)     ویزای شنگن

ویزای شنگن خود به ۴ نوع مختلف تقسیم می­گردد:

§        ویزای نوع A:

ویزای نوع A موسوم به ویزای ترانزیتی است که افرادی که قصد سفر از یک کشور غیر شنگن به کشور دیگری را دارند و مجبور به تغیر پرواز خود در فرودگاه­های کشور فرانسه می­باشند، صادر می­گردد و دارنده این ویزا حق ندارد در خارج از فضای فرودگاه فرانسه تردد نماید.

§        ویزای نوع B:

این ویزا نیز یک ویزای کوتاه مدتی است که دارنده آن می­تواند به مدت ۵ روز با گذر از کشورهای عضو شنگن به صورت زمینی یا هوایی به مقصد خود تردد نماید.

§        ویزای نوع C:

 ویزای نوع C  ویزای کوتاه مدتی ( 90روز یا کمتر) است که به دارنده ویزا اجازه می­دهد به مدت کوتاهی در کشور فرانسه و سایر کشورهای عضو شنگن اقامت داشته باشد. ویزای توریستی، ویزای ویزیتوری که برای دیدار با  خانواده صادر می گردد، ویزاهای تجاری، ویزاهای کوتاه مدت آموزشی، ویزای ورزشکاران برای مسابقات و در رده ویزای نوع C قرار می­گیرند که این ویزا به صورت single برای یک بار ورود و خروج یا به صورت multiple  برای چندین بار ورود و خروج به کشورهای عضو شنگن صادر می­گردد.

§        ویزای نوع D:

یکی دیگر از گونه های ویزا، ویزای نوع D  می باشد که برای افرادی که قصد اقامت بلندمدت (بیشتر از 90 روز) در کشور فرانسه یا سایر کشورهای عضو شنگن را دارند، صادر می­گردد که این ویزای شامل ویزاهای تحصیلی، ویزای کار، و ویزا برای هنرمندان و ورزشکارانی که قصد ترویج ورزش یا فرهنگی در کشورهای عضو شنگن را دارند و صادر می­گردد. عموماً این ویزا ها به صورت multiple می­باشند.

 

2)     ویزای تحصیلی فرانسه

 ویزای فرانسه در زمینه تحصیل به دو صورت ویزای موقت کوتاه مدت برای دوره­های سه ماهه و شش ماهه و ویزای موقت بلند مدت برای دوره های بیشتر از شش ماه صادر می­­گردد. ویزای کوتاه مدت فرانسه قابلیت تمدید ندارد و پس از پایان دوره مربوطه فرد بایستی به کشور خود بازگردد.

 اقدام از طریق تحصیل یکی از راه­های کم هزینه برای اخذ ویزای فرانسه می­باشد. مدت زمان تحصیل در کشور فرانسه در مقطع لیسانس با توجه به دوره ای که فرد انتخاب نموده است متفاوت می­باشد اما به طور معمول ۴ ساله می­باشد و برای مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال و برای مقطع دکترا بین ۳ تا ۵ سال می­باشد. عموما دورهای تحصیلی به زبان فرانسوی ارائه می­گردد، اما برخی از موسسات خصوصی دوره­هایی را به زبان انگلیسی ارائه می­نمایند که هزینه تحصیل در دانشگاه­های خصوصی برای دانشجویان بین المللی بین ۳ هزار یورو تا ۱۰هزار یورو در سال می­باشد. برای پذیرش از دانشگاه داشتن مدرک زبان آیلتس یا مدرک TCF فرانسوی مورد نیاز است که با توجه به مقطع فرد، حداقل نمره مورد نیاز تعیین می­گردد. به عنوان مثال برای دوره کارشناسی آیلتس ۶ برای فوق لیسانس آیلتس ۶٫۵ و برای دکترا آیلتس ۷ مورد نیاز است. افرادی که برای مقاطع فوق لیسانس و دکترا اقدام می­نمایند، شانس بیشتری برای اخذ ویزا دارند. کشور فرانسه به دانشجویان اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را اعطا می­نماید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی شامل موارد ذیل می­باشد:

1.     نامه پذیرش از دانشگاه

2.     ارائه مدارک مالی لازم برای هزینه زندگی و تحصیلی

3.     ارائه پاسپورت معتبر

4.     ترجمه شناسنامه و مدارک هویتی

5.     ارائه آخرین مدارک تحصیلی

6.     مدارک زبان

شایان ذکر است افرادی که قصد تحصیل در کشور فرانسه را دارند، برای اخذ ویزای فرانسه نباید فاصله تاریخ فارغ التحصیلی آنها تا زمانی که از دانشگاه پذیرش می­گیرند زیاد باشد، زیرا شانس ویزا شدن فرد پایین می­آید. خانواده متقاضی اصلی شامل همسر و فرزند زیر ۱۸ سال نیز می­توانند از طریق ویزای همراه برای کشور فرانسه درخواست نمایند. لازم به ذکر است که مدت اقامت متقاضی باید بیشتر از یکسال باشد و سرمایه کافی برای حمایت مالی از خانواده خود را داشته باشد؛ اما بهتر است که فرد بعد از ثبت نام در دانشگاه و دریافت کارت اقامت برای خانواده خود ویزای فرانسه را درخواست نماید.

3)     ویزای کاری

به طور کلی افرادی که قصد کار در یک کشور خارجی را دارند، بایستی یا پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایی در کشور مربوطه داشته باشند یا بر اساس ویزای جستجوی کار یا از طریق سیستم های امتیاز بندی و دریافت امتیاز لازم برای کار مورد نظر واجد الشرایط گردند. هموطنان عزیزمان درصورتی که قصد اخذ اقامت کشوری از طریق ویزای جستجوی کار را دارند، بایستی یا در آن کشور تحصیل نمایند و یا  آن کشور، ایران را در زمینه دانش یا تخصص به رسمیت بشناسد که این کشور ها محدود می­باشند. دانشجویانی که ویزای فرانسه را دریافت نموده­اند و در حال تحصیل در کشور فرانسه می­باشند، می­توانند پس از اتمام تحصیل به مدت یکسال به جستجوی کار مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند و از این طریق ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند و اقامت ۱ ساله دریافت نمایند که این اقامت قابل تمدید به ۵ سال می­باشد و بعد از ۵ سال برای اقامت دائم کشور فرانسه درخواست نمایند.

شایان ذکر است افرادی که قصد دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمایی را دارند، بایستی به زبان فرانسوی مسلط باشند و همچنین از لحاظ تخصص و دانش به عنوان نیروی کار ماهر شناخته شوند. اخیراً دولت فرانسه نیروهای کاری ماهر را از طریق ویزای Talent Passport  جذب نموده است و شامل فارغ التحصیلان تازه کار ماهر، کارگران دارای کارت آبی فرانسه، محققان و دانشمندان، هنرمندان و بازیگران حرفه ای، کارمندان یک شرکت نوآوارنه و می­باشد که افراد از این طریق اقامت ۴ ساله دریافت می­نمایند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای فرانسه از طریق کاری :

1.     دریافت مجوز کاری به وسیله کارفرما در کشور فرانسه

2.     ارائه پاسپورت معتبر

3.     تکمیل فرم­های ویزای فرانسه

4.     دو عدد عکس با زمینه سفید

5.     پرداخت هزینه­های مربوط به درخواست ویزا

6.     نامه تمکن مالی به میزان هزینه­های زندگی فرد در فرانسه به مدت ۳ ماه

 

4)     ویزای درمانی

سیستم مراقبت های بهداشتی در فرانسه یکی از بهترین و با کیفیت ترین مراقبت های پزشکی در جهان محسوب می گردد. افرادی که مقیم کشور فرانسه می باشند و یا در حال کار کردن در کشور فرانسه می باشند که کارفرمایی مبلغ بیمه فرد را پرداخت می کند، می توانند با پرداخت هزینه های اندک از بهترین پزشکان و امکانات پزشکی بهره مند گردند. دولت فرانسه با دریافت مالیات زیاد از شهروندان و افرادی که در فرانسه شاغل می باشند و با اختصاص دادن ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بخش بهداشت توانسته است بیش از ۷۰ درصد هزینه های درمانی و ۸۰ درصد از هزینه های بیمارستان را پوشش دهد و بخش ناچیز هزینه های دیگر را فرد می تواند از طریق بیمه های خصوصی هم پوشانی نماید، بنابراین افرادی که تحت پوشش خدمات بهداشت و درمانی فرانسه هستند، عملاً برای درمان هزینه ای را پرداخت نمی نمایند.

افرادی که از مراقبت های پزشکی لازم در کشور خود بی بهره اند، می توانند با اخذ ویزای فرانسه در زمینه درمانی به این کشور سفر نمایند و از بهترین امکانات موجود استفاده نمایند

ویزای درمانی فرانسه به عنوان ویزای کوتاه مدت شناخته می شود که برای ۳ ماه صادر می گردد و برای بیمارانی که نیازمند درمان بیش از سه ماه باشند، می توانند برای دریافت مجوز اقامت موقت درخواست نماید که تا مدت زمان درمان وی معتبر می باشد. ویزای درمانی فرانسه ممکن است با توجه به وضعیت بیمار قابل تمدید باشد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای درمانی به شرح ذیل است:

1.     داشتن نامه از پزشک، کلینیک یا بیمارستان مبنی بر نیاز فرد به خدمات پزشکی در فرانسه 

2.     ارائه اسناد مالی لازم که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه های درمانی و بیمارستان است

3.     تکمیل فرم های مربوط به ویزای فرانسه

4.     تعداد ۲ قطعه عکس مناسب

5.     ارائه پاسپورتی که بیش از سه ماه اعتبار دارد

6.     رزور پرواز رفت و برگشت از فرانسه

7.     ارائه بیمه نامه معتبر که حداقل هزینه ۳۰,۰۰۰ یورو را پوشش می دهد که افراد با پرداخت ۹۵ یورو به مدت ۹۰ روز بیمه می­گردند.

8.     اثبات داشتن محلی برای سکونت که شامل هتل، بیمارستان، اجاره منزل و...

9.     ارائه گواهی هویتی

 

افرادی که قصد دریافت ویزای فرانسه برای اهداف پزشکی را دارند، بایستی از سفارت فرانسه در کشور خود درخواست نمایند، که معمولا ۱۵ روز طول می کشد که پرونده شخص مورد بررسی قرار گیرد و ویزای وی صادر گردد. همراه بیمار نیز می تواند با اثبات روابط خود با متقاضی و ارائه اسناد و مدارکی درخواست ویزا نماید.

 

5)     ویزای الحاق به خانواده

ویزای الحاق به خانواده به عنوان یکی از ویزاهای بلندمدت به شمار می­رود و مدت اقامت فرد بستگی به اقامت متقاضی اصلی دارد این ویزا برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال صادر می گردد و نکته اصلی در رابطه با درخواست این ویزا این موضوع است که متقاضی اصلی بایستی اثبات نماید که دارایی لازم برای هزینه زندگی خانواده­اش را دارد.

 

6)      ویزای ازدواج

ویزای ازدواج فرانسه و درخواست این ویزا برای افراد متفاوت و بستگی به شرایط دارد .اگر شما درخواست ازدواج با یک فرد فرانسوی را دارید میتوانید از طریق اخذ اقامت این کشور تابعیت فرانسه را بدست بیاورند .اما درمورد افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند متقاضیان بایستی در صورت ازدواجب با این افراد ویزای همراه درخواست بدهند.

ویزای ازدواج نیز یک ویزای بلند مدت است و فردی که با یک تبعه فرانسوی ازدواج می­نماید، در ابتدا اقامت ۴ ساله کشور فرانسه را دریافت می نماید؛ سپس می­تواند با اثبات شرایطی برای اخذ پاسپورت فرانسه  اقدام نماید. فرد با اخذ ویزای نامزدی به مدت ۶ ماه می تواند به کشور فرانسه مهاجرت نموده و ازدواج خود را در این کشور ثبت نمایند.

شرایط ویزای همراه:

ویزای همراه فرانسه برای همراهی ویزاهای مختلف صادر می شود افرادی که به عنوان دانشجو جهت تحصیل در این کشور اقدام می کنند می توانند تقاضای ویزای همراه داشته باشند همچنین سایر ویزا ها این امکان را داند که تقاضای ویزای همراه برای خانواده خود داشته باشند. در قانون فرانسه خانواده به همسر و فرزند زیر 18 گفته می شود و فردی که به هر نحوی وارد این کشور شده و اقامت فرانسه را دارد نمی تواند برای پدر و مادر خود و یا فرزند بالای 18 سال خود درخواست ویزای همراه داشته باشد.

 

7)     ویزای سرمایه گذاری


ویزا سرمایه گذاری فرانسه و اقامت کوتاه مدت  این کشوراز  طرق مختلفی بدست می آید. یکی از شیوه هایی که متقاضیان می توانند ویزای این کشور را دریافت نمایند .متقاضیان ثبت شرکت در فرانسه می توانند با ثبت شرکت در این کشور یک ویزای بلند مدت دریافت کرده و به راحتی به این کشور مقصد و کشور خود رفت و آمد داشته باشند.

 راه های مختلفی برای سرمایه گذاری در فرانسه وجود دارد که یکی از این راه ها از طریق خود حمایتی می باشد که فرد نیازی به انتقال سرمایه خود به کشور فرانسه ندارد و تنها با اثبات توانایی مالی می تواند ویزای فرانسه را دریافت نماید که این مبلغ برای متقاضی اصلی ۴۰,۰۰۰ یورو و برای همسر وی ۱۸,۰۰۰ یورو و برای فرزندان زیر ۱۸ سال مبلغ ۱۰,۰۰۰ می باشد و همچنین فرد بایستی ملکی را در کشور فرانسه اجاره یا خریداری نماید. مدت اقامتی که فرد از این طریق حاصل می کند ۵ ساله می باشد و پس از ۵ سال فرد می تواند برای اقامت دائم و ۱۰ ساله خود اقدام نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه کمترین میزان تمکن مالی برای سفارت حدود 7500 یورو است که معادل هزینه 1 سال زندگی در این کشور است.

آموزش در دانشگاه های فرانسه هم به زبان فرانسوی و هم به زبان انگلیسی انجام می شود؛ اما به طبع تعداد رشته های انگلیسی به نسبت رشته های فرانسوی کمتر است و اکثرا در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شوند.

رشته های انگلیسی :

ارائه مدرک زبان در حد آیلتس 6.5 یکی از شروط اولیه تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه است.

رشته های فرانسوی :

برای تحصیل در رشته های فرانسوی اکثر دانشگاه ها ارائه مدرک قبولی آزمون TCF را الزامی می دانند.

کشور فرانسه تنها کشوری است که امکان گذراندن کارشناسی ارشد مجدد در قالب دوره پیش از دکتری در آن وجود دارد. به این صورت که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد، وارد دوره ای یک ساله در یکی از گرایش های رشته خودشان  می شوند و پس از می توانند برای مقطع دکتری اقدام کنند. مزیت این دوره یک ساله تقویت سطح علمی دانشجویان است؛ علاوه بر آن ارتباط دانشجویان با اساتید مقاطع دکتری افزایش می یابد و امکان دریافت پذیرش های دارای بورسیه نیز برای آنها افزایش می یابد.

دوره 9 ساله پزشکی فرانسه یکی از بهترین انتخاب ها برای علاقه مندان این رشته است. اخذ پذیرش این رشته نیازمند شرکت در آزمون ورودی نیست و دانشجویان می توانند به راحتی در یکی از بهترین کشور های اروپایی به تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. 

دورههای زبان فرانسوی یکی از بهترین روش ها برای ورود به کشور فرانسه است. هدف این دوره ها این دوره ها پیشرفت سطح زبان فرانسوی دانشجویان بین المللی و رسیدن آنها به سطح B2 و C1 برای ورود به رشته های فرانسوی زبان دانشگاه ها است. در این دوره ها به دلیل حضور در محیط فرانسوی زبان و میزان بالای تعامل، متقاضیان با سرعت بالایی به سطح موردنیاز می رسند و پس 6 ماه تا 1 سال شرایط لازم برای ورود به دانشگاه های فرانسه را خواهند داشت. 

دانشجویان در کشور فرانسه مجوز اشتغال به کار پاره وقت ( 20 ساعت در هفته ) را دارند. حقوق پرداختی کار دانشجویی در فرانسه حدود 11 یورو/ ساعت است. 

گالری تصاویر
whatsapp