ایتالیا به دلیل جاذبه های تاریخی، یکی از پربازدید ترین کشور های جهان است و سالیانه بیش از 50 میلیون توریست به این کشور مراجعه می کنند. دلیل دیگری که این کشور را در رادار های بین الملل قرار می دهد، فرصت های تحصیلی متفاوت و با کیفیت آن است.

دوره های تحصیلی

دوره ی کارشناسی پرستاری در ایتالیا یک دوره ی 3  ساله ی 180 واحدی است که پس از آن مجوز فعالیت پرستاری برای فارغ التحصیلان صادر می شود. آموزش های این دوره به صورت ترکیبی تئوری و عملی است و دانشجویان را برای تمامی زمینه های فعالیت در فضای بیمارستانی یا پرستاری خصوصی آماده می کند. کلیت واحد های درسی دانشجویان در این 3 سال به شرح زیر است:

سال

واحد های درسی

اول

آزمایشگاه حرفه ای 1، فیزیولوژی، بیوشیمی، بیولوژی، آناتومی و بافت شناسی، میکروبیولوژی و پاتولوژی، پرستاری عمومی بالینی، مراقبت ها پرستاری، دوره کارآموزی

دوم

جراحی عمومی و تخصصی، آزمایشگاه تخصصی 2 ، مراقبت های دوره های بارداری، داروشناسی، سمینار های غده شناسی و بیماری های قلبی عروقی و بیماری های زنان، دوره کارآموزی

سوم

پرستاری شرایط اورژانسی، آزمایشگاه تخصصی3 ، مراقبت های سلامت روان، فلسفه و تئوری های پرستاری، دوره ی کاآموزی

 

دوره ی کارشناسی ارشد پرستاری 2 سال آموزش و 120 واحد درسی دارد. این دوره برای پرستارانی است که قصد کسب مهارت های تخصصی تری در رشته خود دارند. همچنین کسب مدرک این دوره باعث افزایش حقوق دریافتی پرستاران می شود.  کلیت واحد های درسی دانشجویان در این 2 سال به شرح زیر است:

سال

واحد های درسی

اول

تمرینات پیشرفته جلوگیری بیماری و مراقبت از بیمار، آمار ها سلامت، روش های مطالعه بیماری های مسری و ...

دوم

روانشناسی کاربردی، اقتصاد و مدیریت رشته های پرستاری و ...

برخی دانشگاه ها دوره دکتری رشته پرستاری را نیز ارائه می دهند. این دوره ها به صورت تحقیقاتی است و موضوعاتی مانند سلامت پرستاران، دشواری ها و استرس های دانشجویان پرستاری، خود مراقبتی بیماران قلبی، شرایط زندگی افرادی که سابقه سکته دارند و ...  را در بر می گیرند.

 

هزینه ها

میزان شهریه ی دوره ی پرستاری را موسسات و دانشگاه ها طبق نظر ریاست دانشگاه تعیین می کنند ولی بازه قیمت مصوبی برای آن در نظر گرفته شده است که به نسبت دوره و دانشگاه انتخابی سالیانه 20000-4000 یورو است. با وجود اینکه شهریه این دوره به نسبت دیگر کشور های اروپایی بسیار پایین است، دولت ایتالیا بورسیه های متفاوتی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. به عنوان مثال برای برخی دانشجویان بین المللی کمک هزینه ی 10.000 یورویی سالانه در نظر گرفته است. این کمک هزینه شامل تمام متقاضیان ایرانی است که شهریه های سالیانه آنها را پوشش می دهد و باقی آن نیز به هزینه های زندگی دانشجو را در بر می گیرد. هزینه زندگی در ایتالیا با توجه به شهر محل سکونت 1400-700 یورو در ماه است.

دانشگاه ها

دانشگاه

رتبه در QS سال 2022

Sapienza University of Rome

171

University of Padua

242

University of Parma

801-1000

University of Verona

801-1000

Humanitas University

-

 

پذیرش

اکثر دوره های مقطع کارشناسی رشته ی پرستاری ایتالیا به زبان ایتالیایی تدریس می شود و سطح زبان B2 ایتالیایی برای ورود به آنها الزامی است. برخی دانشگاه ها مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند که برای ورود به آن حداقل آیتلس 6 لازم است. ورود به این رشته دارای آزمون ورودی ملی است.