برای علاقه مندان تحصیل و اشتغال در رشته پرستاری، کشور فرانسه یکی از بهترین انتخاب هاست. این کشور همه ساله 25000 نیروی پرستاری را استخدام می کند. طبق آمار ها، در فرانسه به ازای هر 10000 شهروند 108 پرستار وجود دارد؛ این در حالی است که این عدد در آلمان به 132 و در سوئیس به 176 می رسد. در نتیجه فرانسه همواره به نیروی پرستار جوان و فعال نیازمند است و اشتغال شما پس از فارغ التحصیلی صد در صد تضمینی است.

دوره های تحصیلی

رشته پرستاری از سال 2009 در فرانسه به عنوان یک رشته آکادمیک و دانشگاهی به رسمیت شناخته شد و دوره های فنی حرفه ای آن به طور کلی منسوخ شد. این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود و آموزش آن به صورت ترکیبی است.

·        مقطع کارشناسی پرستاری یک دوره ی 3 ساله و 6 ترمی است که 4200 ساعت آموزش را در بر می گیرد که 2100 ساعت آن تئوری و 2100 ساعت آن عملی است و در مجموع دارای  180 واحد درسی است.

ü     بخش تئوری شامل 1800 ساعت آموزش گروهی و 300 ساعت فعالیت انفرادی با راهنمایی اساتید است و 120 واحد از کل دوره را تشکیل می دهد. آموزش های این بخش در 6  موضوع کلی خلاصه می شود: علوم انسانی و اجتماعی و حقوق، علوم زیستی و پزشکی، علوم و فنون پرستاری: مبانی و روش ها، علوم و فنون پرستاری : اقدامات عملی، تلفیق اطلاعات و وجهه حرفه ای پرستاری، روش های کار .

ü     بخش عملی با 2100 ساعت آموزش در فضای بیمارستانی  60 واحد از کل دوره را تشکیل می دهد. 15 هفته کارآموزی در سال اول، 20 هفته در سال دوم و 25 هفته در سال سوم جز برنامه تحصیلی دانشجویان است. در این دوره ها مراقبت های کوتاه مدت، مراقبت سلامت روان و اعصاب، مراقبت های تکمیلی و بازیابی توان اولیه و مراقبت شخصی در منزل یا محل کار به دانشجویان آموزش داده می شود.

 

در طول تحصیل دانشجویان به طور مستمر ارزیابی می شوند و علاوه بر بررسی نمرات واحد های تئوری، عملکرد عملی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش های ارزیابی فعالیت عملی برگزاری جلسات شبیه سازی شده مراقبت از بیمار است که توانایی اجرای فعالیت های درمانی و اندازه گیری دوز دارو ها و ... سنجیده می شود.

 

مهارت هایی که دانشجویان در دوره ی کارشناسی کسب می کنند به شرح زیر است:

ارزیابی وضعیت بیمار و تشخیص اولیه بیماری

طراحی و اجرای مراقبت لازم به نسبت شرایط بیمار

حمایت بیمار در انجام کارهای حیاتی روزمره

اجرای اقدامات مربوط به تشخیص و درمان بیماری

اجرای مراقبت های پیشگیرانه

برقراری ارتباط موثر در طول درمان بیمار

بررسی و بهبود سطح کیفی مراقبت ها

تحقیق درباره ی اطلاعات جدید علمی و حرفه ای و به کارگیری آنها

اطلاع رسانی و راهنمایی به کارآموزان جدید

 

طبق آمار های رسمی 96% دانشجویان دوره کارشناسی پرستاری را با موفقیت پشت سر می گذارند. این دانشجویان با شرکت در یک آزمون " بررسی مدرک تحصیلی در مجمع ملی" و موفقیت در آزمون ، مجوز فعالیت را دریافت می کنند و  بلافاصله وارد فعالیت حرفه ای در بیمارستان ها و مراکز درمانی می شوند یا به طور مستقل به پرستاری در منزل بیمار می پردازند. حقوق ماهیانه پرستار در بیمارستان به طور میانگین 2500 یورو و حقوق ماهیانه پرستاران خصوصی حدود 5000 یورو است.

 

·        افرادی که قصد ادامه تحصیل در زمینه های تخصصی رشته پرستاری را داشته باشند می توانند با شرکت در یک آزمون ورودی وارد مقطع کارشناسی ارشد دو ساله شوند که در رشته های پرستار اتاق عمل، پرستار هوشبری، پرستار کودک ارائه می شود. همچنین در کارشناسی ارشد رشته های مدیریت نیز گرایشات " ساختار مراکز سلامت اجتماعی "  و " اقدامات اجتماعی : سلامت اجتماعی"  ارائه می شود.

 

برترین دانشگاه ها و مدارس رشته پرستاری

 

دانشگاه

رتبه در QS سال 2022

Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines University

86

IFSI Diaconesses de Reuilly

-

Institut de Formation Interhospitalier Théodore Simon

-

Aix-Marseille University

501-510

Ecole des Hautes Etudes en Santé Publique School of Public Health

-

Sorbonne Université

72

 

پذیرش

رشته ی پرستاری در فرانسه فقط به زبان فرانسوی ارائه می شود و سطح زبان فرانسوی مورد نیاز برای اخذ پذیرش B2 است. ورود به این رشته آزمون ورودی ندارد و پذیرش دانشگاه فقط بر اساس پرونده متقاضی و سطح کیفی تحصیلات وی است. شهریه تحصیل در این رشته با توجه به دانشگاه مورد نظر بین 11000-3500 یورو است.